"As you move on, remember me, remember us and all we used to be I've seen you cry, I've seen you smile. I've watched you sleeping for a while - ZH"
Monday, October 8, 2012

perbualan antara dua sahabat,

a : nk makan apa ni??
h : aku teringin nk makan mcD lah burger samurai sedap dak..??
a : owh aku xberapa nk makan mcD sgt..
h : lah pasaipa?
a : sebab aku xsuka mcD bg dana dekat israel..
h : alah penat la klu hg nk berkira semua tu.. benda ni sampai bila pun xselesai.. mkn ja klu hg nk mkn..
a : sebab lain aku xmaw mkn.. setiap kali aku mkn mcD aku sakit perut.. =.=" ( sebenarnya aku xmaw mkn jugak! tapi mmg betoi sakit perut klu mkn )
h : hg ni apa benda semua xboleh mkn ( sedikit bebai dgn aku lew tu )
a : =.=" ( sedih bila ada kwn2 yg berfikiran mcm ni.. )


bila dia ckp mcm tu aku sedih dgn pemikiran dia.. xingatkah dia kepada ayat " setiap umat islam tu bersaudara, tidak wajibkah kita menolong saudara kita kat sana? " tujuan kami yg boikot mcD, bukanlah nk suruh mcd tu tutup or bankrap or apa.. mmg benda tu xkan terjadi.. kami cuma nak, mcd menarik balik dana yg dia bg dekat israel mcm arsenal buat tu..arsenal dah xbg dana dekat israel.. tu tujuan dia.. disebabkan dia sahabat aku, aku taw persepsi org mcm dia susah nk diubah, dan aku malas nk bergaduh.. jadi aku diamkan.. if klu dia nk p jugak.. aku temankan ja.. && maybe aku beli ice cream ja utk jaga hati kawan tersebut.. && selalunya klu kwn-kwn yg lain nk kesitu.. aku akan beli ice cream utk jaga hati depa-depa.. sebenarnya, semua ni atas pilihan dan kehendak org tu sendiri sama ada nk membantu or tak.. aku pun xberapa nk berduit sgt nk membantu ke situ.. tapi insyaAllah aku bantu melalui apa yg kudrat aku ada.. aku bantu melaluli pilihan yg aku ada.. 

di situasi lain pernah beberapa rakan berkata 

" aku teringin nk ke palastine, betol sgt kah yg org kat sana susah? mcm mana perangai org dekat sana yg org dekat sini sibuk-sibuk nk tlg? mcm mana persepsi org dekat sana? " mcm-mcm soalan yg diutarakan utk aku.. disebakan permikirannya sudah kesitu aku hanya berdiam, bukan bererti aku kalah.. cuma apa yg dirasakan tidak berbaloi utk bertelagah atas pendapat yg pada aku, 3 lawan satu.. mereka bertiga mempertahan pendapat.. jadi aku hanya berseorg..

tapi bila sahabat-sahabat yg lain sibuk membuat tayangan amal utk palestine..mengenai dokumentari pengalaman saudara-saudara yg pernah kesana, tidak pulak seorg yg ingin mengutarakan pendapat, atau berminat utk menonton tayangan yg di katakan sebelumnya teringin utk ambil tahu.. sibuknya mencari rezeki katanya, tiada masa utk tayangan tersebut.. ah, sedih hati aku dgn rakan tersebut.. banyak pula onar dan alasannya.. 

aku xkisah kau nk tlg atau kau tak nk tlg, aku cuma tertanya-tanya " susah sangatkah kita sebagai seorang manusia yg beragama islam bersangka baik terhadap manusia seislam yg lain? susah sgtkah kita hendak berdoa ke atas kesejahteraan manusia islam yg lain? perlukan berprasangka terhadap saudara seislam sendiri? jadi apakah persepsi islam tu ada pada diri sendiri? jadi adakah kurang sedikit harta dan rezeki yg Allah beri anda kita berparangka baik? " 

kalau kau nk tahu di palestine yg daif tu, ada terpampang iklan supaya rakyat di palestine membantu rakyat di syria.. jadi kau fikirkanlah sendiri bagaimana mentaliti org di palestine dgn org di malaysia..

Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela ugamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (At-Taubah 9 : 39)





p/s : khiamat xkan pernah terjadi andai org islam belum menang.. nk ayat yg lebih terpukul silalah ke link ni!