"As you move on, remember me, remember us and all we used to be I've seen you cry, I've seen you smile. I've watched you sleeping for a while - ZH"
Friday, November 22, 2013

Polisi

aku faham itu konsumerisme. kau boleh marah atas sebab kau bayar. dan aku jugak seorang konsumer. Aku faham bila produk yang kau pilih tak menepati apa yang ada dalam otak engkau. Tapi bukan itu ada dalam polisi? aku harap surat agreement perlu ditanda tangan sebelum kau buat tempahan. Aku harap polisi kompeni perlu diketatkan sehingga sama taraf dengan kompeni telekomunikasi, pinjaman wang, jual beli kenderaan. Dengan kompeni kompeni demikian, kau boleh pulak layan, takda pula nak refund nak kecoh. Tapi kalau engkau kecoh selalunya tak dapat pun.

Tapi dekat sini aku paling tak puas hati dengan isu "Aku bayar", siapa ajar kau. Kalau kau bayar sekali pun, kau kena faham produk yang engkau beli ini adalah produk khas. Bukan seperti barangan Apple, mass production. Jadi warranty kau tu boleh cover sehingga tahap Apple akan beri barang baru keluar kotak semula jika terdapat komplen dari engkau. Tapi ini lain, every customer is a real 'customer'. Jadi setiap orang akan datang dan tempah, dan paling madefaker tapi realiti, setiap orang akan mempunyai ritma berlainan dalam tempahan mereka. Mengubahsuai. Yang nyata tentulah nama, alamat, dan peta. Itu belum cerita nak ubah bunga dia la hapa la. Jadi end user tak bolehlah nak minta produk baharu sebagai mana kau boleh minta dekat Dell, Epson, Israel Military Industries dan McDonalds. Ada certain servis yang kau tak boleh suka-suka nak yang baru. Ini bukan kompeni membuat pakaian dalam, di mana kilang akan buat juga tanpa mengira demand khas.

Kesimpulan dekat sini, kompeni ini sendiri lemah. Tiada polisi yang ketat untuk membuat pelanggan takut untuk bertindak bukan bukan.



Tapi hal konsumerisme ni memang tak boleh main-main.








aku sampai takda idea nak tulis.



jahanam betul.


apasal dah senja ni.


p/s: agaknya tirah ni apa khabarnya.

0 comments: