"As you move on, remember me, remember us and all we used to be I've seen you cry, I've seen you smile. I've watched you sleeping for a while - ZH"
Saturday, October 15, 2011

Karma part 2

"Ok, sekarang yang gua nampak lu kusut.. lu tau kenapa jadi macam ni sedang lu takde apa pun salah.. dari apa yang gua dengar la.", gua buka mulut lagi. Lebih teratur dan lebih tersusun bicara gua. Nampak lebih abang-abang.

"Ntah la, gua dah buat macam macam untuk makwe gua.. Dah hampir perfect, tapi apasal dia boleh tak nampak?", Sapran defen diri dia. Stail mintak simpati gua.

Gua mula nyala rokok.

"Ran kau rasa kau sentiasa buat baik ke kat 'makwe' kau yang satu tu?", sambil jari gua tuding ke langit. Siaran gusti tadi dah habis. Sampai dah masuk berita jam dua belas.

Sapran mendongak ke langit sebentar. Terkebil-kebil matanya. Gua hirup sedikit kopi yang dah mula sejuk. Gua kalau dalam hal-hal begini gua ada etika. Gua takkan habiskan minuman sampai habis topik perbincangan. Apa orang nak kata-kata la. Gua kekal macam ni dan tak menyusahkan orang.

Sapran menengok gua pula.

"Emm.. gua bukan la macam wali ke nabi ke.. gua still ada buat salah...", ujar Sapran sambil menunduk.

"Takpe, gua pun macam lu, tak baik mana... tapi mencuba tu paling perlu.. tanam niat dulu.. baru menjadik..", gua pantas potong. Sapran macam terkulat-kulat. Biasa la, orang tengah naik syeh bercerita kena potong.

"Lu amik je la benda ari ini berlaku sebagai timbal balik perbuatan lu terhadap tuhan.. dan sentiasa percaya yang perbuatan makwe lu tu datang dari tuhan. Tuhan yang susun makwe lu akan buat hal dan lu akan tengking.", gua macam atas mimbar pula. Panjang lebar. Entah Sapran mendengar ke tidak gua tak tahu.

"Tapi...", Sapran bersuara. Air tehnya dari tadi sudah dihabiskan. Lahap betul.

Gua ngkat kening sedikit tanda bertanya 'tapi apa?'.

"Gua bukan taknak terima hakikat....


bersambung




p/s: nyawa gua bukan milik gua


0 comments: