"As you move on, remember me, remember us and all we used to be I've seen you cry, I've seen you smile. I've watched you sleeping for a while - ZH"
Wednesday, May 9, 2012

sedikit membantu


Tanya Rasulullah s.a.w selanjutnya, "Apakah lima perkara yang kamu masih terbiasakan sejak zaman jahiliyyah ?" Jawab mereka, "Bersyukur di waktu senang, bersabar di waktu kesusahan, berani di waktu perang, redha pada waktu kena ujian dan tidak merasa gembira dengan sesuatu musibah yang menimpa pada musuh." Mendengar ucapan mereka yang amat menarik ini, maka Rasulullah s.a.w berkata, "Sungguh kamu ini termasuk di dalam kaum yang amat pandai sekali dalam agama mahupun dalam tatacara berbicara, hampir sahaja kamu ini serupa dengan para Nabi dengan segala macam yang kamu katakan tadi." 

Kemudian Rasulullah s.a.w selanjutnya, "Mahukah kamu aku tunjukkan kepada lima perkara amalan yang akan menyempurnakan dari yang kamu punyai ? 


"Janganlah kamu mengumpulkan sesuatu yang tidak akan kamu makan. 
Janganlah kamu mendirikan rumah yang tidak akan kamu tempati. 
Janganlah kamu berlumba-lumba dalam sesuatu yang bakal kamu tinggalkan, 
Berusahalah untuk mencari bekal ke dalam akhirat."










dulu ustaz aku pernah cerita pasal wanita yg sedekah sepotong roti utk peminta sedekah walaupun dia sendiri ada tetamu dlm rumah tapi dia bg dekat peminta sedekah tu..
dan tuhan balas sepotong roti yg dia sedekah dengan sepuluh keping roti lagi..

aku xpandai nk menulis cerita sgt sebenarnya..

apa yg aku nk sampaikan.. sedekah la sedikit mana pun seikhlas mungkin tuhan akan balas kebaikan kita berganda-ganda.. dalam apa jua bentuk insyaAllah..

jadi aku nk ajak hampa semua tolong rakyat palestin.. mcm2 kemudahan kita ada kat sini.. tapi depa susah..
aku pun xberapa nk mampu actually.. tapi kita boleh share duit qamai2 tlg depa.. ni member aku tgh kumpoi duit utk hadiahkan rakyat palestin lampu solar.. sebijik harga rm60.. jadi sapa2 yg berminat boleh la tgk cara2 nk menderma boleh rujuk dlm gambaq yg aku attach skali ni.. kalau nk kongsi pun boleh.. 1 lot rm5.. kumpoi 12 org dh dpt 1 lampu.. senang ja kan.. depa buat by bacth kalau lepas ni qasa dh mampu boleh la habaq.. bila2 masa ja kita boleh menderma.. nk derma  5 6 kali pun boleh.. boleh jugak nk roger aku kalau nk derma or boleh direct p contact member/classmate aku, azzizatulhuda, 013 6027350

kalau yg qasa xmampu pun.. xmintak lebih.. mintak tlg inform kawan2 yg lain.. mana nk taw kot2 depa pun berminat nk menderma, hampa pun boleh tumpang pahala jugak :)



p/s : ada 2 jenis saham.. saham akhirat dan saham dunia.. pilih la yg mana yg berbaloi :)





0 comments: