"As you move on, remember me, remember us and all we used to be I've seen you cry, I've seen you smile. I've watched you sleeping for a while - ZH"
Saturday, May 5, 2012

approached by TMJ




few week after i'm deciding to wear hijab, tmj comes n approach me, kinda weird.. its long time ago, since im 18 years old.. why now..?? but im trying my best to avoid yu.. im never gonna accept yu.. im just the old me :p never accepting anybody in my life.. even though yu now kinda stick together with me right now but its not forever rite.. :)

hey guys, TMJ is not stand for tengku muda Johor, ahaha berangan lah sgt kan.. di lamar anak qaja.. its stand for temporomandibular joint.. apa tu?? ni lah aku nk ceqita kt hampa ni.. aahaks :P

aku cerita symptom dia dulu noh.. first, hampa akan qasa masa berckp, mkn, menguap or bukak mulut ada bunyi clicking mcm tu la.. mcm tulang rahang belaga dekat2 telinga.. but for those yg ada test, stress or apa2 pressure tu.. its a normal thing for clicking.. tapi kalau dh berlarutan mcm aku 3 4 bulan.. better p clinic check.. but for me.. i'm r already late actually :'( for the better result mintak dr buat x-ray.. sebab kalau secara kasarnya kalau just dia check kat luar.. tak dak kesan pun.. that why kena x-ray.. aku pun kena x-ray baqu taw dpt tmj.. whooooho... tapi kalau normal alhamdulillah even thought ada clicking jgn menguap besar2 or bukak mulut luas2.. rahang boleh lari jugak.. kalau rahang lari, mulut hampa xboleh tutup n yes operation la jawap dia :)..

tapi aku ni dulu waktu aku mula2 ada clicking aku p check dekat klinik dr ckp aku stress.. pastu aku buat bodo la.. even though aku xda stress sgt aku ingat2 biasa2 ja.. so masa tgh bulan april tu aku bgn pagi nk mandi.. tetiba mulut aku jam, xboleh bukak... hg bayang mcm mana aku nk bukak mulut beruih gigi ng mkn.. lepas tu aku paksa bukak.. boleh la bukak 1cm.. pastu aku xp jumpa dr pun sminggu sebab aku ingat gigi baqu nk tumbuh.. so aku buat bodo ja sminggu tu.. pastu ada la satu hari tu aku tanya symptom aku ni dekat budak dentist dia kata tu bukan dia gigi nk tumbuh tu.. tu benda lain.. dia suruh aku p check takut rahang aku laqi.. time ni baru kalut nk p check.. 

bur for my case, rahang aku xlari dr kedudukan, just disc aku dah haus, maybe sebab dulu aku pernah accident moto dan dagu aku terqantuk dekat meter skuter masa umuq 18 thn.. pelik kan.. why now akibat dia? ketentuan tuhan.. sebab aku banyak sgt buat jahat kot.. hihi.. so disc aku dah haus, jadi jaqak antara rahang aku dengan tulang kepala qapat, dan kemungkinan rahang aku tu dah bercantum dengan tulang kepala.. tapi kat sebelah kanan ja masalah pun.. Alhamdulillah nasib sebelah ja hat jadi pun.. tapi disebabkan aku terlalu takut dengan operation, sebab dah banyak paqut sgt aku ni kan.. paqut kimo la, paqut bedah la, paqut kudis, jeqawat, luka-luka di hati, tgn, kuku, mulut.. ahaha apa lagi paqut? :P 

so sebab aku takut.. dr pun cuba alternatif lain.. hari kamis aritu aku p la buat operation kecik.. ni mak pak aku pun xtaw ni aku p buat ni.. dr bg ubat kebaih kat telinga kanan aku.. lepas tu dia cucuk 2 jarum dekat telinga aku sampai tulang rahang dengan temporal bone aku smpai aku buleh qasa la jaqum tu sentuh tulang aku.. tapi xsakit la sebab kebas  kan.. cuba xkebas meqaung mampoih.. pastu dr bubuh ubat apadia xtaw masuk dekat situ bg aku punya rahang jln bg smooth sikit, time ni hg akan qasa pedih sikit la.. sebab dia mcm taqik uqat kepala sikit plus ada qasa pedih.. lepas dia buh ayaq tu.. dia pegang rahang aku dengan kepala aku dia bukak luaih2 mulut aku dgn tgn dia.. haaa mampoih.. tapi aku xrasa pa.. kebaih.. ahahaha... tapi lepas operation tu hg akan qasa mcm telinga hg ada ayaq.. pastu hg ckp pun pelat2 sikit la 2 3 haqi.. lepas tu kat telinga hg kalau hg paksa bukak dia akan qasa sakit mcm lebam2 jugak la.. n kenkadang mcm hg dengaq bunyi yg annoying mcm bunyi oqg pakai slipper jamban bunyi "srettttt" tu... tapi lepaih tu ok la.. tapi kesan dia temporary jugak.. sebab the best way aku hanya operation.. but im not ready yet for that.. wuuuu takot.. so hari rabu depan aku kena p klinik lagi utk checking bukaan mulut aku.. if ada improvement maybe boleh sembuh insyaallah.. but if xda improvement kena operate mcm acupuncture tu lagi skali.. sebab dr ckp kalau kaedah ni kena buat banyak kali.. haish.. tapi walau pun xqasa sakit sgt tapi aku takut jugak woih.. maw jadi mcm final destination xka naya.. 


tapi actually There is no cure for TMJ disorders but with such treatment, symptoms such as pain, can be controlled :'(
hilang la satu nikmat aku utk mkn benda2 yg aku suka.. ah sedih argh gini..
tapi sebetoinya aku mkn ja apa yg aku qasa aku nk mkn.. walaupun dr suquh aku mkn benda2 yg soft ja mcm roti bubur tapi aku bantai daging ayam semua.. hihihihi..


aku nk buh gambaq x-ray aku.. tapi usb hp sony aku ni lepaaih p mana xtaw.. nanti kalau aku qajin aku buh nahhh :P





revision : wiki-wiki, tmj, tmj no cure


p/s : dr gigi pun dr jugak kan?? jadi hampa xpyh duk heqan! n aku xheqan pun kalau hampa xphm bahasa kedah or bahasa inggeris aku beteqaboq.. sapa suquh follow..

0 comments: