"As you move on, remember me, remember us and all we used to be I've seen you cry, I've seen you smile. I've watched you sleeping for a while - ZH"
Monday, August 27, 2012
ada satu time dulu masa aku p terawih.. masa 2 mlm sebelum habih terawih.. masa awai2 rokaat tu tetiba imam bg bgtaw yg mlm tu kita akan buat 8 rokaat ja.. 4 rokaat berenti dengaq tazkirah lepaih tu sambung balik.. aku jadi pelek sat.. awat 8 ja.. xpala sebab dia imam.. kita ikut jala..

lepaih 4 rokaat tu, tazkirah pun mula.. jadi masa dia tazkirah tu aku paham dah pasaipa dia buat lapan ja.. sebab dia kata menuntut ilmu tu wajib.. jadi yg wajib kena buat dulu.. yg sunat tu tetap sunat..jadi tazkirah ni mcm kelas ilmu la.. panjang jugak yg dia cerita pasai mlm tu.. dekat stgh jam jugak la.. sebab aku xbawak pen dengan qetas sebab aku xtaw ada tazkirah haritu.. jadi aku habaq hat mana aku ingat jala..

orang islam terbahagi kepada beberapa bahagian yg aku ingat muslimim, mukminin yg last tu panjang.. aku xingat.. hihihi.. yg muslimim tu orang islam, orang yg mcm aku ni.. yg masih xsempurna lagi.. yg banyak buat silap.. cth yg imam tu bg mcm orang-orang yg mcm ni.. yg masih lagi lalai terhadap tanggungjawap dia dengan tuhan.. kenkadang tertinggai sembahyang.. mcm tu lah.. still ada yg perlu diperbetui..

orang mukminin tu orang yg beriman.. orang yg berpegang teguh dengan ajaran islam.. yg hidup mati dia utk allah semata-mata... aku xsampai tahap tu lagi kot.. tapi insyaAllah la kita slow-slow..

yg last skali tu aku xingat.. aku try tanya unkle gugle tapi xjumpa.. lepaih tu dia sambung pasai sembahyang.. dia kata sembahyang ni xdak qodo.. dia kata xdak dalil hadis , dlm quran atau sunnah ka habaq solat fardu xboleh qodo.. tinggai la mcm mana pun.. terlupa ka apa xboleh qodo.. sebab tu dlm perjalana kita boleh buat solat jamak.. tapi xboleh qodo.. sebab tu dia kata orang-orang arab pa sana.. depa klu bab smyg xpenah lupa.. tapi klu puasa depa amik ringan sebab depa tau boleh qodo tapi smyg xboleh qodo.. pompuan pun kalau xboleh smyg xpyh qodo.. klu boleh qodo jenuh la.. lepaih tu dia sambung lagi 4 rokaat.. tapi habiz tazkirah aku balik.. sebab pa? sebab satg adek aku meroyan suruh aku p jaga kedai..

esoknya aku p lagi.. imam tu bg tazkiran lagi.. haritu hari last terawih.. jadi dia ckp pasai lailatulqodar.. dari pemahaman aku dari penyampaian dia.. dia nk habaq yg mlm lailatulqodar tu hanya wujud masa pengembaraan nabi naik jumpa tuhan ja.. lepas tu xdak dh mlm tu.. yg kita duk cari tu mungkin mcm nk mengingati mlm tu saja.. mlm yg ada dlm bulan ramadhan, mlm yg berada diantara jarak dua perang.. yg duk kata pasai mlm tu ayaq berhenti.. pokok sujud tu semua tu mcm puisi dari arab nk menggambarkan mlm lailatulqodar.. mlm yg lebih baik dari seribu bulan.. tu haiperbola dia ja.. ada dia terang pasaipa dia kata mcm tu tapi aku lupa.. hihihi.. maaf :p

kalau hampa ada kenyataan aku yg bercanggah boleh la tegoq.. aku pun bukannya pandai sgt.. hihihi..



p/s : part yg paling susah bila nak menulis blog ni.. adalah part mula.. otak dia jadi jam..


0 comments: