"As you move on, remember me, remember us and all we used to be I've seen you cry, I've seen you smile. I've watched you sleeping for a while - ZH"
Tuesday, August 21, 2012
sebab tu ada pepatah... manusia bukan malaikat.. banyak yg manusia xmampu lakukan dengan sempurna.. walaupun dengan janji.. ucapan yg dikeluarkan dari sesuatu buah fikiran secara spontan atau pun dengan dirancang.. jika janji yg di ucapkan dengan manusia yg masih bernafas.. setidaknya kita mampu mengucapkan maaf.. tapi kalau dengan org yg dah xda.. mcm mana nk mintak maaf? kalau berjanji dgn diri sendiri mcm mana pulak?

skrg aku rasa sedih dan kecewa dengan diri aku.. last entri aku ada ckp esoknya aku nk p bersihkan kubur abg.. tapi esoknya tu jumaat hujan lebat.. dan sabtu last day puasa.. aku kena jaga kedai.. ahad dah raya.. jadi siapa yg nk bersihkan kubur abg? jadi aku think positif aku ingat maybe paksu yg akan bersihkan sebab selalu dia yg bersihkan..

jadi ahad tgh hari sebelum sampai rumah tok.. aku ajak family aku singgah kubur dulu.. dan aku sedih.. sebab xda org yg datang bersihkan kubur abg.. tapi aku dah janji haritu.. dan aku xtunaikan.. aku rasa abg mesti tgh sedih sebab aku xbersihkan lagi kubur dia.. lepas balik beraya dekat rumah tok sebelah mak.. abah ajak balik kg kt perlis pulak rumah tokwan..

isninnya kena bersihkan rumah dan garage semua sebab selasa open house.. jadi.. bila aku nk bersihkan kubur abg..?? aku sendiri xdpt jawab soalan tu.. yg pasti sebelum balik shah alam insyaAllah aku mesti bersihkan kubur abg.. walaupun abg dah xda.. adik nk mintak maaf sebab xsempat nk bersihkan kubur abg.. tapi insyaAllah adik bersihkan nanti..

aku jugak terfikir.. kenapa bila berjanji dengan org yg bernyawa ni kita seboleh2nya akan tunaikan.. kenapa? sebab bila berjanji dnegan manusia bernyawa ni kita ingat.. sebab mereka ni sekeliling kita.. dan bila-bila masa org tu boleh mengungkit kembali apa yg kita janji.. tapi kalau berjanji dengan manusia yg dah tak ada.. kita selalu lupa dan alpa dengan janji tersebut.. sebab apa? sebab mereka dah xboleh ungkit apa janji kita.. mereka dah xda utk tegur apa salah kita.. apa yg kita buat.. kita lupa.. tapi tanggungjawab utk pegang janji tu tetap ada..  tapi tu antara hati sendiri.. dah xda org yg nk tegur kita.. xda yg nk halang.. tapi kita masih lupa.. lupa dengan dunia..  sungguh aku malu..





p/s : tahu apa makna inysaAllah? insyaAllah maksudnya berjanji dengan Allah.. berjanji dengan manusia.. jika Allah izinkan benda tersebut jadi baru akan terjadi benda tu.. jadi kalau xda halangan, kita wajib melaksanakan apa yg kita dh janji dengan Tuhan... tapi org melayu sendiri yg menjadikan insyaAllah tu sebagai sesuatu yg xpasti, sesuatu yg xyakin.. itu salah sebenarnya..