"As you move on, remember me, remember us and all we used to be I've seen you cry, I've seen you smile. I've watched you sleeping for a while - ZH"
Thursday, June 20, 2013

c hepa


arini ke HKL.. utk suntikan hepatatis b dos ke 3.. dah xpyh cucuk cam baby dah..
pagi dari pkol 9 pg.. habis pkol 3 ptg.. banyak klinik nk kena rujuk.. lemah sgt betul..

ambik darah saja kena cucuk 6 kali sebab urat degil atau nurse tu yg xreti cucuk dia kasi nurse yg baru nk practice amik darah aku rasa, sebab masa dia amik darah aku ada nurse yg tua2 tu tgn pantau.. ikot hati nk ckp.. " saya ni tikus makmal ke nurse.." disebabkan aku ni wanita budiman aku diamkan ja.. lebam2 tangan aku..nasihat aku kalau ada duit lebih sila ke hospital swasta..

anyway aku nk ckp hepatatis c aku active.. its adik beradik h.ai.vi.. tapi bukan ai.d.s.. and TIDAK BERJANGKIT.. aku xtaw mcm mana boleh dpt.. TAPI dia merebak melalui pemakanan yg xbersih.. berkongsi dengan hepatatis c yg lain mcm keturunan.. derma darah.. hubungan kelamin.. berus gigi.. kongsi minuman.. else la.. tapi hepatais c ni xseteruk hepatais b.. cuma kesan dia dlm jangka masa panjang.. kita xsedar pun yg sebenarnya kita ada hepatatis c.. hepa = hati , tis = radang.. jadi hepatatis c adalah radang hati.. hepatatis c ni susah nk detect.. nk detect dia kena detect pakai antibody.. since bulan 12 punya check up dr ckp badan aku xda antibody sebab tu dia suntik aku hepatatis b punya ubat.. then tadi baru detect aku ada hepatatis c..

mean kau akan dpt kerosakan hati, depend jugak.. aku mungkin boleh dpt balik hepatoblastoma since aku penghidap dulu.. hehehe.. ambil masa dlm 20 tahun baru boleh nampak effect kalau x dibendung.. aku pun xtahu bila aku dpt hepatatis c ni.. jadi aku cadangkan awak2 yg rapat dgn aku.. pergilan check sama ada ada hepatatis c ni.. selagi boleh dirawat.. sebab klu xnak check kesian ke pasangan anda atau anak anda nanti.. MEWARISKAN..

woi tapi jgn la layan aku mcm aku ni dah nk mati aku xsampai tahap nk mati lagi.. mmg aku ada hepatatis c tapi load aku tu xtawu lagi berapa.. bulan 9 baru check up lagi skali utk tgk load aku berapa then baru aku kena amik medication.. klu load kurang xpyh la.. xbahaya pun.., layan aku mcm manusia biasa ja lepas ni.. jgn nk mengada sgt.. ala takat bersentuh kulit tu xdpt punya penyakit aku ni.. kecik ati aku nanti.. kalau ckp aku menipu.. pegi gugle sana.. klu nk layan aku mcm aku ni pelik sgt pegi mampos.. yg aku tawu Allah syg aku.. sebab tu banyak ja dugaan dia kasi aku.. Alhamdulillah..


p/s : sayang diri sendiri, sayang family, sayang sahabat, sayang orang tersayang skali, pergila buat medical check up skali.. ^__^ insyaAllah boleh bendung dr AWAL..

1 comments:

Pert Doherty said...

onyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyonyo