"As you move on, remember me, remember us and all we used to be I've seen you cry, I've seen you smile. I've watched you sleeping for a while - ZH"
Saturday, July 5, 2014

RUN BKI

Assalamualaikum,

selamat menyambut ramadhan.. :)

lama kan aku xhapdet.. bzzzz.. hehe
so smlm aku update iOS skali semua pic aku ke KK hilang.. sob sob.. disebabkan aku stress,
mana nk paper isnin nanti.. pic aku ke KK hilang.. jadi aku nk kongsi trip aku ke KK sebelum aku pulak yg hilang ingatan.. so kekalau aku hilang ingatan jadi ada la benda aku boleh recall.. cewah..

start tahun lepas aku berjinak-jinak dengan activiti hiking ni.. aku jadi passionate sebab aku selalu tgk kawan aku si bali ni panjat gunung tetinggi.. rasa mcm cantik dan puas.. aku jadi nk cuba.. aku selalu ja nk ikot si bali ni.. tapi dia xbg.. sebab dia taw fizikal body condition ni x firm.. selalu la dia xmaw bg ikot.. tapi ada satu kali.. aku boleh jugak ikot.. kalau korang lupa boleh click entry Angsi .. lepas tu panjat datuk.. aku xingat ada buat trip ke datuk x..aku tgh check ni.. ahh xda.. takpa nanti aku hapdet.. lepas ke datuk tawan bukit kutu.. lepas kutu ke rajah.. nuang seminggu sebelum naik KK, ke broga.. nanti aku hapdet aku asyik bz ja.. almaklumlah final year.. (padahal malas, ari2 tgk cerita korea.. kuikuikui..)

masa panjat angsi tu.. disebabkan aku ni lembab time tu.. bali jadi sweeper teman aku kat belakang.. banyak la kami sembang.. so dia terkeluar dia nk ke KK.. panjat kinabalu.. aku jadi teruja.. aku bgtaw bali.. aku nk ikot sangat-sangat.. time tu bali ckp group dia dah penuh.. tapi dia ckp..

"klu betul nk ikot kumpul duit tyrah, kos tinggi lebih kurang 1K, kalau ada org tarik diri aku bgtaw hg.. tapi serius taw kumpoi duit.."

"SERIYESSSS, aku nk p"

"lagi satu kena rajin panjat gunung.. badan kena fit taw.. ni kalau mcm ni mcm mana aku nk bawak hg?? mmg aku tinggai hg la..."

"baeklah aku akan rajin bersukan.. cewahhh"

_________________________________________

February 2014

masa aku tgh praktikal.. bali tetiba mesej tanya.. kata ada tempat kosong klu aku nk join.. time tu duit ada la dlm rm6++..(mmg aku spare utk beli barang hiking tapi sebab aku nk try panjat kinabalu aku pakai dulu.. hehe ) aku ckp bali aku duit xcukup.. bali ckp xpa bayar dulu duit nk naik.. flight beli kemudian.. total naik kinabalu shj rm523.. balance aku beli tiket flight pergi shj naik MAS rm140.. sebab time tu nk ke cebu lagi.. seriyes mmg kena manage duit betol-betol.. aku start ada hobi hiking + melancong ni.. aku mmg asing duit sesiap.. biarlah hari2 mkn xsedap.. janji hati puas.. hehe..

masuk semester baru.. sebelum masuk sem ke cebu , aku dpt duit ptptpu aku terus beli kasut salomon yg time tu ada sale dekat the garden sebab nk renovate.. dari rm589 kot.. aku dpt rm280 , bahagia betol..

lepas tu, bali tetiba ckp nk kena p kursus ke holland bagai.. aku jadi patah semangat sebab aku xda member sesapa yg aku kenal.. bali pujuk suruh p jugak.. dia kata mcm2 la suruh aku p.. aku jadi 50-50.. tapi aku layankan ja.. buat relex2 dulu..

3 minggu sebelum nk panjat kinabalu.. aku confirm balik dengan bali.. jadi ka dak nk p kinabalu.. dengan berbunga nya hati aku bali kata jadi.. kursus dia postpone.. kami kalut la nk beli tiket flight balik xbeli lagi.. time tu aku xcukup duit.. sebab aku dah p merata (aceh, cebu).. pastu banyak benda aku dah guna (kasut salomon, seluar hiking, mkn mewah sikit, bayar hutang, kui kui kui..) dengan FYP lagi banyak pakai duit.. bayar yuran.. itu ini.. aku dengan muka xmalunya.. aku mintak duit dekat makk... wuuuu malunya.. tapi xpa kot.. aku jarang mintak duit.. hehehe.. aku bukan mintak duit actually.. aku mintak belikan tiket flight ja.. so mak aku pujuk bapak aku belikan.. disebabkan aku banyak isu dengan bapak aku.. ( anak perempuan paling nakal , buas , selalu kena maqah , paling xpandai && etc ) tetiba bapak aku ckp dia nk tlg belikan.. ** A MILION thanks to my father.. sebab sudi belikan tiket flight.. time tu tiket rm27+.. aku boleh ja beli sendiri bukan xda duit.. maksud klu aku beli aku xda duit nk belanja ke KK nanti.. aku bajet rm300 ja cash bawak p KK..

so 24 MAY 2014

flight pkoi 7.30 ke KK..
aku jam 5 dah bgn kekalut nk p airport takut kena tinggal.. sampai airport jam 6.40.. tu pun dah kalut sebab dah lewat.. mana nk kena tunggu bali xsampai lagi.. pastu bali sampai boleh dia ckp dia termiss aku punya boarding pass.. kena cari counter plak.. dengan flight dah sampai.. gila.. lepas aku terus ke express counter dia printkan boarding pass.. sebab dah lambat.. lepas tu beg pulak xlepas.. kena pulak checkin bag.. balik p counter balik.. adeh, bali aku nk cekik dia time tu.. nasib dia putih melepak ja.. ahaha.. nasib semuanya selamat kami sempat naik flight... first time naik MAS layanan superb!

sampai BKI, beg aku xsampai.. kah kah kah.. nk sewa van xlepas..xda van sewa.. xpa yg tu pikiaq lain.. beg aku lani mana ?? mana?? baju, alat hiking , ubat , aku dah tension.. semua benda dlm tu.. aku ada hp dengan duit ja la tu.. bali kata xpa kita tunggu sejam sebab tgh tunggu bas nk bandar KK.. pihak mas kata tunggu next flight nanti sampai dia hantar kat hotel atau boleh amik dekat kaunter.. nasib next flight sampai.. banyak rupanya flight domestik ke KK sehari lebih dari 5 kali kalau xsalah.. nasiblah masa beg sampai aku dekat airport lagi duk setel pasal flight bali beli pakai debit card nama aku.. sebab nk kena aku tunjuk kad debit aku time balik.. bali balik naik mas.. aku balik naik airasia lari jarak 12 jam pulak tu.. xboleh setel haritu.. kami decide setel nanti masa hantar bebudak group yg balik on 27hb.. depa salah beli tiket.. hehe..

so naik bas rm5 p bandar KK, thanks bali belanja ticket bas.. hehe.. kami stay dekat borneo backpacker.. ahhh tension aku xda gamba nk tunjuk.. tapi seriyes murah berbaloi bersih selesa.. mmg hostel yg taraf 5 bintang.. mmg campur tapi masa ni kami ada 4 perempuan kami stay 1 bilik.. senang.. lepas lepak2 sejam kami start explore KK.. dah stop mengomel.. tgk gambaq ja lepas ni.. enjoys! ^__^

24MAY 2014

sempat ke manukan island walau hujan lebat nk mampos
share boat dengan couple baru kawin dari sarawak rm250 satu boat

25 MAY 2014

syakir mai KK dia kena outstation kat sini..
tetiap weekend mai KK katanya tempat dia kerja tu dlm hutan.. ahaha
thanks Syakir belanja.. murah rezeki anda..
mlm sebelum tu dia belanja jugak.. ketam lobster bagai.. Alhamdulillah..
rumah terbalik.. sebab syakir bawak kawan dia org sabah,
kami dpt discount rm 10 ja tiket... hehe

lepas rumah terbalik paragliding.. aku dengan bali terpisah...
sebab aku nail try naik benda ni.. bali gayat.. jadi dia p tempat lain..
time ni dengan Syakir..
 unlucky sikit, first attempt jatuh dlm paku pakis angin tetiba xda..
aku ja last time ni..

lepas percubaan yg ke dua belas baru boleh terbang dengan bahagia
best gila.. rm120 kat sini..
sini tu ranau ada la 30 minit dia bawak aku terbang..
kul kat semenanjung maw rm250 skali naik..
lepas paragliding
ladang New Zealand

taufiq, bali && amois
petang tu sebelum pkol 5 kena ada dekat kaki gunung kinabalu timpohon kami parking sini
agent akan bawak kami ke entrance mersilau

26 MAY 2014

pkoi 6 pagi dah bangun.. dah cerah sini.. kami breakfast dulu sebelum naik..
start daki 8.30 aku sampai laban rata pkol 2.40 mcm tu..
this is mersilau.. sumpah naik ikot mersilau cantik gila..
walau jauh sikit.. berbaloi-baloi

ni xsampai separuh lagi ni.. tapi seronok.. aku naik releks ja xrushing..

sumpah makanan dia semua sedap2.. hari kambing xkisah la breakfast ka lunch or dinner
mesti ada kambing..

27 MAY 2014

bali orang first sampai.. dis SORANG utk hari 27hb..
dia sampai dlm pukul 5pagi sebelum sunrise..
gila..

belakang skali windbreaker warna purple tu aku..
time ni bali day turn aku xsampai lagi T_T
waktu ni pkol 6 mcm tu..

walaupun jarak dari laban rata nk ke summit cuma 2.5KM
seksanya masyaAllah.. aku jalan 10-20 langkah berenti..
bukan sebeb letih.. sebab takut sesak nafas + sejuk (suhu negetive woi)..

aku pakai 2 windbreaker..
still xboleh laju.. takut kena mountain sickness
bali && pakar2 dah pesan.. jgn push
nanti sesak nafas..

separuh jalan nk turun, tolong la cover pipi hidung mulut..
sebab muka akan sejuk terbakar kalau xcover..
muka aku 2 hari pedih mengelupas..
walau before naik aku dah letak moisturiser,
 mmg mcm rimas..
kalau rimas bukak la sekejap pastu pakai balik
tapi mmg kena pakai..

subhanAllah cantikkan ciptaan-Nya :)

start dari laban rata jam 3pg.. aku sampai summit.. 7 pagi..
time ni tanggan kebas mcm duduk dlm peti sejuk..
sebab aku pakai glove yg murah.. tangan hilang deria sebentar..
nasihat belila glove mahal..

tadaaa

tribute to yuih punya wind breaker! hehe
thanks yuih, matyie, harithku, abg lin
bg pinjam equipment, semoga Allah membalas budi baik anda

ini otw turun.. masa naik gelap2 mmg xnampak..
skali nk turun ya Allah gayatnya.. mmg curam gila..

29 MAY 2014

tom (Australia ), jaling (peneng), amois (kedahan), icean (taiwan)
ramai ja lagi
 cuma xsempat bergambar
sebelum balik ke semenanjung..
aku jumpa ramai kawan dekat borneo bacpacker ni..
1mlm rm20 recommended utk para backpacker..

Alhamdulillah berjaya jugak tawan Kinabalu, puncak tertinggi di Asia.. jujur dari hati aku ckp, xsusah pun nk panjat.. ikot ja flow jalan tu.. cuma dekat labat rata nk ke summit tu, mental kena kuat.. klu ada peluang aku nk panjat lagi.. tapi bukan waktu terdekat ni, gila banyak nk pakai duit.. aku training seminggu sebelum naik, tu pun aku naik turun tangga rumah aku yg 5 tingkat ni.. non-stop selang 20 minit aku repeat 3 kali..tetiap hari lepas kelas.. tu pun aku xpush.. aku naik turun mcm biasa melengang.. nk biasakan kaki ja.. mungkin sebab aku dah biasa panjat gunung aku ckp senang hihi.. aku start dri kaki mersilau jam 8.40 pg mcm tu kot.. bali dah gerak dulu aku gerak lewat 20 minit mcm tu.. aku jalan ja non-stop xberenti tapi xrushing xlari.. siapa tahu condition kaki aku tawlah hehe.. xdala xberenti langsung berenti jugak.. aku berenti amik nafas 5 saat aku jalan.. turun dari laban rata jam 11.. aku sampai kaki bukit timpohon pkol 2ptg lebih2 sikit, turun aku paksa laju sebab ada member nk balik flight pkol 7mlm.. petua dia, penat jgn berenti, sakit baru berenti.. bawak air kosong letak garam sikit, xpun beli dekat farmasi ORS (oral rehydration salt) hehe..aku mintak dekat pusat kesihatan UITM ja free.. hehe.. function dia xnk bg dehydrate, bila x dehydrate xkan kena cramp.. :) total cash aku habis plus minus below rm350(mkn + minum + shopping + island hoping + transport + paragliding - ni dah tolak tiket flight dengan kinabalu punya bayaran shj) ah sijil aku ada dekat BALI
summary panjat Mount of Asia.. boleh tgk kat #projekkinabalu052014 punya video, kredit utk blog yuih HARUBIRUAN.. banyak bg tips..

p/s : skrg aku punya tenaga punya masa, walau xberharta, harta tu bebila boleh cari, Allah dah kata, setiap hari mmg akan ada rezeki kita, ingat JANJI ALLAH TU PASTI.. nanti aku dah kerja, berkeluarga mana nk cari masa, bila aku dah tua ada tenaga lagi ka? komitment banyak.. jadi time ni la aku nk kumpul cerita.. :) akhir sekali, thanks utk family, kwn2 banyak bagi nasihat semangat utk aku panjat kinabalu..