"As you move on, remember me, remember us and all we used to be I've seen you cry, I've seen you smile. I've watched you sleeping for a while - ZH"
Tuesday, May 22, 2012

unnecessary


pada aku dlm dunia ni, smeua benda yg kita nk buat kena fikir banyak..
contohnya kasihan/ kesian
kesian boleh dibahagikan kepada banyak kategori
satu, keadaan dimana kau patut kesian.
dua, kau xpayah kesian
ketiga, haram kalau kau kasihan

keadaan yg membolehkan kita merasa kesian pada org binatang atau penyu mahupun dinasor pun bergantung kepada keadaan, atau kejadian yg telah berlaku,..


kategori pertama, patut kasihan.
situasi dia mcm salah seorg kawan kau kena ragut, rumah kena rompak or anything bad happen to them..ok kau boleh kasian.. tlg2 apa2 yg patut.. bg sumbangan duit.. paling ikhlas pun.. mintak doa semoga tuhan murahkan rezeki dia semula.. ok situasi mcm tu kau boleh kasihan..

kedua, xpyh kasihan
kawan kau ada moto, pastu moto dia kena curi.. tapi dia beli moto tu guna duit menang no ekor.. kau nampak tu.. org mcm ni xpyh kasihan.. satu lagi cth, kau kau gaji rendah.. tapi hidup nk mcm org berada, awek keliling pinggang nk belanja, pakai hp maw canggih2, kereta beli nk bayaq sebulan 5 nam ratuih, satg beli gatget mcm2, gaji bulan2 xtaw la dia sua ka dak kat mak dia.. tgh2 bulan pinjam duit merata nk makan xdak duit.. org mcm ni jgn nk kesian or tlg.. sebab apa? sebab depa ni golongan org yg xsedaq diri.. xreti menabung, xpikiaq masa depan.. hidup nk enjoy.. aku dah malaih nk bg nasihat.. mampoih p.. bukan xmaw tlg.. tapi aku pun malaih nk tlg kalau dia sendiri xmaw tlg diri sendiri..

ketiga, haram kesian
aku xtaw nk habaq yg ni.. senang cerita utk apa hg kesian dekat org yg hg penah sakitkan hati? kita happy sama2, kongsi mcm2, janji sampai mati.. seriously, unnecessary.. 


p/s : aku terdetik nk buat entry ni bila, hari sabtu aritu aku p rumah obit dekat kepong n kami bergosip.. biasa la lama xjumpa.. aku rasa last aku jumpa dia bulan 9 thn lepas.. kami bergosip pasal hidup masing.. dan rasa kasihan yg aku rasa xperlu.. mampos la paham ka dak entri ni...



0 comments: